24 Kasım 2006 Cuma

kontrol

...öylece konuşuyorduk sahilde. Uzun zamandır böyle bir keyif aldığımı hatırlamıyorum.Var olan tüm negatif elektriğim akıp gitti. Belki denizdendir dedim ama değildi,biliyordum.


Gene başlamıştı işte lanet okumaya. Belki doğduğundan beri lanet ediyordu her güne. Bu düşünceyle birlikte gülümsediğimi hatılıyorum. Sonra bana bir an baktı ve sormadığı bir sorunun cevabını istedi gözleriyle. Anlamamı istiyordu. Gözlerine bakıp anlamımı istiyordu çünkü ona bu soruyu sormak saçma geliyordu. Sonunda sordu gülümseyerek; "Nedir bu tanrının benimle alıp veremediği? Naptım ben ona arkadaş? Yazık bana da yahu,yeter!"İllaki beni konuşturacaktı."Evet."dedim."Tanrı seninle uğraşıyor ki zaten herkesle uğraşıyor, biliyorsun değil mi?"Başını sallayarak beni onayladı. "Kaderin böyle."dedim. Güldü ve bana dedi ki :" Kadere inanmıyorum.".


Bu yazıyı o arkadaşım için yazıyorum şimdi buraya. Bahsetmek istediğim şey kader. Kader nedir?Kaderin anlamını açıp da bi sözlükte bulamazsınız. Kader daha çok bir kavram. Aklınıza yerleştirdiğiniz,anlayabildiğiniz ama anlatamadığınız bir şeydir kader. Şimdi işte gelmek istediğim yere geldim. Artık bundan sonrası felsefi olacaktır.

Kaderi kontrol etmek insan için değildir. İnsan için asla kontrol denen bi şey olmadı. Kontrol etmek demek etki etmek demektir. Sadece etki etmek demek. Eğer etki görürse bu onu kontrol edilen yapar. İnsan için sanmıyorum ki sırf etki etmek mümkün olsun.İnsan aksine devamlı bir etki içindedir. Her şeyden etkilenerek yaşarız. Etki elbette bi tepki meydana getirir. Bunları lise sıralarında öğretiyorlar. İnsan rüzgardan etkilenir,bir sesten etkilenir,gördüğü rüyadan etkilenir,savaştan etkilenir,kendinden etkilenir,daha açıklanamayan ve farkında olmadığı şeylerden etkilenir.zaten bu etkileyenlerde zaten bi şeyden etkilendiği için etki edebilir. Her tepki bir etki olur. Peki ya insan için etki altında kalmamak mümkün mü? Hayır. Çünkü hiç etki almamış olsaydık ve etkilerin yankısından kurtulsaydık o zaman tepki de veremezdik ki bu eylemsizlik olurdu değil mi? Peki eylemsiz biri nasıl olur da kontrol edebilme yetisinden söz edebilir. Aklıma etkileyenin önemli olduğu kadar etkilenenin de önemli olduğu geldi. Ama onun saf haline şekil varan zaten bi etkiydi. Bunu anlamak için en başa dönün. Ademle Havvanın olduğu güne dönün. Tanrının onları yarattığı zamana.Aslında etkiyi yapan tanrıydı,oydu işte. Bunların hepsi bir yansıma bir yanılsama. Biz bir taştık ve tanrı bizi yoldan aşağıya bıraktı. Olan şey şu yol yokuş aşağı ve bu yolun mimarı tanrı.Kontrol ettiğimiz bi şey yok. İnsan için kontrol etmek diye bi şey yok. Bir de kaderi kontrol etmek ....

Ferhat Vural SEZGİN

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

benzer yazılar

Related Posts with Thumbnails